Mindfulness

 


Bewust aanwezig zijn in het hier en nu. Dat klinkt simpel maar voor de meesten van ons geldt dat we vooral bezig zijn met denken en doen. Je verliest je in zorgen voor morgen en … vergeet te genieten van de boterham die je op dat moment aan het eten bent
Aandachttraining, meditatie helpt je om dit te herkennen. Je leert zorgzame aandacht te hebben voor alles wat er van moment tot moment speelt. Ervaringen - prettige of minder aangename - verwelkom je zonder oordeel met een vriendelijke, nieuwsgierige aandacht. Je leert ernaar kijken zonder er in mee te gaan. Er komt meer ruimte. Adem en lichaam zijn hierbij belangrijke hulpmiddelen. Je leert luisteren naar jezelf op een vriendelijke, milde manier. Meditatie is zo een weg naar meer zelfkennis en een diepere verbondenheid met jezelf en je omgeving

 

De vorm is voornamelijk gebaseerd op de oefeningen van aandachttraining, mindfulness, ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn (uit de Boeddhistische traditie), zoals yoga, bodyscan, adem- en loopmeditatie

Mindfulnesstraining Basis

 

De basis aandachttraining kan een belangrijke positieve bijdrage leveren bij het omgaan met klachten van allerlei aard zoals spanningen, stress, vermoeidheid, pijn en depressie of gevoelens van druk of gejaagdheid. Om werkelijk profijt te hebben van de cursus is het van belang om thuis oefeningen te doen. De training bestaat uit 8 bijeenkomsten en een terugkombijeenkomst Kleine groepen (max 5)

 

Miek van Ginkel

 

Twijfel je of 't wat voor je is? In een gratis en vrijblijvend intakegesprek kunnen we dit samen onderzoeken

 

Start: i.p. woensdagavond 19.30 tot 22.00, 8 bijeenkomsten en een terugkomavond. ( kan in overleg ook op woensdag middag of maandag middag of avond)

9 oktober 2019

 

Plaats; Derde Oosterparklaan 18, Utrecht. ( De wijk Hoge Weide in Leidsche Rijn, net achter de fietsbrug, kleine 20 min. fietsen vanaf de dom)

 

Een individueel traject kan ook. Dit heeft het voordeel dat het altijd kan starten en de afspraken in overleg gemaakt kunnen worden. Het kan op jouw behoefte worden aangepast. Wat je misschien wel mist is het horen van de ervaring van anderen, wat in een groep als een spiegel kan werken.

De sessies zijn hierbij korter (ongeveer 1,5 uur). De prijs gaat in overleg.

 

Miek van Ginkel

 

Doorgaande Vervolggroep

 

Voor hen die na een mindfulnesstraining of een vergelijkbare ervaring, de steun en inspiratie van een groep willen behouden

Werken in een groep biedt houvast en geeft iedere keer weer een stimulans om door te gaan.

 

Tijd: Woensdag 9.30 – 11.00 uur (laatste woensdag van de maand niet)

Data: Doorgaand, met zomer en kerststop. Tussentijds instromen kan, gratis een proefles

Plaats: De sfeervolle ruimte van Studio Akasha, Bilderdijkstraat 78 (Lombok) www.studioakasha.nl

 

De vervolggroep verzorg ik samen met mijn collega Marcella van Gool